اپلیکیشن آدینه اَرَد
برای android
اپلیکیشن khamenei.ir
برای android
اپلیکیشن khamenei.ir
برای iOS

آدینه | پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد

پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد
آدینه | پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد

حجة الاسلام والمسلمین سیدرضا شاهچراغ :: امام جمعه بخش ارد
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

پیام های کوتاه
آیه روز

حدیث منتخب
اوقات شرعی اَرَد
لوگوهای حمایتی
لینک دفتر مراجع تقلید و علماء عظام

متن خطبه 1 آبان 1394 + عکس

| جمعه, ۱ آبان ۱۳۹۴، ۰۵:۱۴ ب.ظ

شماره 161

بسم الله الرحمن الرحیم

هم زمان با روز تاسوعای حسینی، نماز جمعه این هفته ی بخش ارد با حضور گسترده زنان و مردان عزادار، همچنین هیأت های زنجیرزنی در حسینیه ارشاد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شاهچراغ امام جمعه بخش ارد برگزار گردید.

خطبه اول:

حجت الاسلام والمسلمین شاهچراغ در ابتدای خطبه ضمن توصیه به تقوای الهی، به یکی از ابعاد قیام آقا اباعبدلله الحسین علیه السلام اشاره نمودند و آن بُعد عبادی حادثه عاشوراست.

مصداق بارز بُعد عبادی در روز عاشورا، نماز ظهر عاشورا است.

نماز ظهر عاشورای امام دارای چند ویژگی مهم است از جمله اینکه:

1.اول وقت خوانده شد، نفرمودند جنگ است صبرکنید جنگ تمام شود تا غروب وقت هست، امام تأکید روی نماز اول وقت دارند.

2.جماعت: امام می توانست این نماز را فرادا و در خیمه بخواند اما چنین نکرد.

3.علنی: امام، نماز جماعت را می توانست در خیمه ها بخواند، دشمن هم متوجه نشود، این نماز برای ما پیام دارد که باید به آن توجه کنیم.

در ادامه امام جمعه گفت: امروز روز تاسوعا منسوب به حضرت اباالفضل العباس علیه السلام است. شخصیتی که ائمه ی اطهار، امامان معصوم مدح و ثنای او گفته اند، امام سجاد علیه السلام می فرمایند: "إنّ العبّاسِ عِنداللّه عزّوجلّ منزلةِ یغبتُهُ بها جَمیع الشُّهداء "

قمر بنی هاشم ویژگی های منحصر به فردی دارند. دنیایی از فضائل و نیکی هاست از جمله:

1.ثبات قدم: یکی از ویژگی های حضرت اباالفضل العباس علیه السلام ثبات قدم است، این صفت منشأ بسیاری از صفات نیک و ارزش های اخلاقی است. بسیاری از افراد، خوب شروع می کنند، پرشور هستند، انقلابی هستند، مدافع هستند، اما در وسط کار برمی گردند، ثبات در کار ندارند، در شرایط بحرانی مشخص می شود انسان ثابت قدم است یا نه. اما حضرت اباالفضل العباس باب الحوائج ثابت قدم بود که کنار آب می رود، تشنه است اما آب نمی نوشد.

2.شفاعت: در معالی السبطین می خوانیم؛ در روز قیامت حضرت رسول(ص) به امیرالمومنین(ع) می فرمایند از فاطمه زهرا بپرس برای شفاعت امت چه داری؟ حضرت علی(ع) سوال را مطرح نمودند، حضرت فاطمه(س) خطاب به حضرت امیر می فرمایند:" کفانا لاجل هذا المقام الیدان المقطوعتان من ابنی العباس"

ای امیرالمومنین برای این مقام دو دست قطع شده از فرزندم عباس، را کفایت می کند.

امام جمعه در ادامه افزود: در روز تاسوعا که محاصره ی دشمن تنگ تر شد و خیال حمله داشت، امام حسین(ع) به عباس فرمود:" بِنَفسی أنتَ یا أخی" فدایت گردم ای برادر به سوی دشمن برو و بگو امشب را به ما مهلت دهند تا ما امشب به نماز و مناجات با خدا، دعا و استغفار بپردازیم.

" فَهُوَ یَعْلَمُ أَنِّی کُنْتُ قَدْ أُحِبُّ الصَّلَاةَ لَهُ وَ تِلَاوَةَ کِتَابِهِ وَ کَثْرَةَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ"

در همین روز بود که شمر نزدیک آمد برای فرزندان ام البنین امان نامه آورد که پاسخ قاطع حضرت عباس را شنید، خشمناک به سوی سپاه خود برگشت.

در آخرین شب (شب عاشورا) امام و یاران باوفای خود به مناجات مشغول می شود که در روایت آمده:

" وَلَهُمْ دَوِیٌّ کدَوِیٌّ النَّحْلِ مَا بَینَ رَاکعٍ وَ سَاجِدٍ وَ قَائِمٍ وَ قَاعِدٍ" 

آنها زمزمه ای مانند زمزمه زنبور عسل داشتند، بعضی در حال رکوع، بعضی در حال سجده ...

همین باعث شد که تعدادی از سربازان دشمن تحت تأثیر قرار گرفته و همان شب به سپاه امام پیوستند.

در پایان خطبه اول مصیبت قمر بنی هاشم گفته شد.

خدایا بواسطه باب الحوائج اباالفضل العباس در روز قیامت همه ما را مورد شفاعت خود قرار بده.

خطبه دوم:

حجت الاسلام والمسلمین شاهچراغ، امام جمعه بخش ارد در ابتدای خطبه دوم ضمن توصیه به تقوای الهی به بیان کوتاهی از مسائل داخلی و خارجی پرداختند.

1.تاسوعا و عاشورا:

-فردا روز عاشوراست، اندیشه ی حسینی و شور عاشورایی نیاز همیشگی جامعه انقلابی و آرمانی خواهد بود، لذا باید به خوبی با این اندیشه ها آشنایی پیداکنیم.

-عبرت ها را مدّنظر قرار دهیم.

-مبادا با استحاله و نفوذ دشمن با عوامل منافق نفوذی خودش بخواهد جامعه انقلابی و آرمانی ما را تهی کند، استحاله کند، ملت ایران را به طرف ذلت و خواری بکشاند، فلذا باید هوشیار باشیم و بدون افراط و تفریط دنبال ولایت باشیم. عزت و سربلندی در گروی ولایت پذیری جامعه و عموم مردم است.

2.نامه مقام معظم رهبری راجع به برجام:

مقام معظم رهبری مدّظله العالی که خطاب به ریاست محترم جمهوری مرقوم نمودند حاوی نکات بسیار ارزشمند است. در صورتی که همه عوامل به خصوص مسئولینی که دنبال اجرای برجام هستند باید با دقت این نکات و شروط را رعایت کنند، یعنی می بایست هم نکات شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و خاصه نکاتی که در نامه ی حضرت آقا آمده است در عمل پیاده نمایند، که اگر چنین شد از گزند آسیب ها در امان خواهیم بود. به خاطر اینکه کشورهای غربی به خصوص آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند فلذا در اجرای تعهدات خودمان باید تا همان اندازه که آنها به تعهد خود عمل می کنند ما هم عمل نماییم. و نکته ی بعدی اینکه این نامه باید فصل الخطاب همه باشد، از این به بعد باید متحد و همدل کمک کنیم تا مسئولین هر چه بهتر بتوانند برجام را به خوبی اجرایی نمایند.

شما ببینید بعد از سالها رئیس جمهور روسیه روز گذشته می گوید: آمریکا، روسیه و تمام دنیا را درباره ی تهدید هسته ای ایران فریب داد، هیچ تهدیدی از جانب ایران وجود ندارد.

3. بخشدار بخش ارد:

ان شاالله در چند روز آینده بخشدار بخش ارد منصوب خواهد شد. امیدواریم با استقرار بخشدار، تا حدودی مشکلات مردم با پیگیری برطرف گردد.


در پایان نماز همه ی عزاداران از سفره پربرکت اباعبدالله الحسین علیه السلام متنعم گشتند.


      


      


    


 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی