اپلیکیشن آدینه اَرَد
برای android
اپلیکیشن khamenei.ir
برای android
اپلیکیشن khamenei.ir
برای iOS

آدینه | پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد

پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد
آدینه | پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد

حجة الاسلام والمسلمین سیدرضا شاهچراغ :: امام جمعه بخش ارد
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

پیام های کوتاه
آیه روز

حدیث منتخب
اوقات شرعی اَرَد
لوگوهای حمایتی
لینک دفتر مراجع تقلید و علماء عظام

متن خطبه 15 آبان 1394 + عکس

| جمعه, ۱۵ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۰۰ ب.ظ

شماره 163

بسم الله الرحمن الرحیم

نماز جمعه این هفته بخش ارد همچون هفته های گذشته با حضور گسترده مردم مومن و ولایت مدار در حسینیه ارشاد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شاهچراغ امام جمعه ارد برگزار گردید.

خطبه اول:

حجت الاسلام والمسلمین شاهچراغ در ابتدای خطبه ضمن توصیه به تقوا و پرهیزکاری اشاره داشتند که از موانع بزرگ بر سر انسان با تقوا و سالک الی الله، تعلّق و محبت به دنیاست.

در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام سفارش فراوان به پرهیز از دنیا شده است.

- هر چه نیرنگ و فریب بوده از دنیا خورده ایم.

- هر خطری که دامن گیر انسان شده از تعلّق به دنیاست.

- محبت دنیا با محبت خدا سازگار نمی شود، چنانکه حضرت علی(ع) می فرمایند:"کَما اَنَّ الشَّمسَ واللَّیْلَ لایَجْتَمِعانِ کذلکَ حُبَّ اللّهِ و حُبُّ الدُنیا لا یَجتَمِعان"

امام جمعه در ادامه گفت:" چنانکه در جلسه گذشته بیان شد قیام و نهضت عاشورا دو مرحله داشت؛ یک مرحله مبارزه و جهاد و شهادت، و مرحله دوم که بعد از عاشورا شروع گردید، پیام رسانی، روشنگری و تبلیغ است.

مسئولیت مرحله دوم با بازماندگان حادثه ی عاشوراست ( امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها).

همان طور که یک نمونه از روشنگری را در مجلس یزید می توان مشاهده کرد، وقتی در این مجلس، یزید سرمست پیروزی بود و سران و رؤسای قبائل یکی یکی وارد می شوند و به خاطر این پیروزی به یزید تبریک می گویند، در این مجلس یزید گهگاهی آیاتی می خواند و می گوید:" خدا خواست این اتفاق بیفتد، خدا خواسته شما کشته شوید."

در این جوّ سنگین حضرت زینب سلام الله علیها برخاست و خطبه ای خواند؛ یکی از نکاتی که حضرت به آن اشاره نمودند قرائت آیه 178 سوره آل عمران است.

" وَلاَ یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ ... "

این آیه در جریان جنگ اُحُد نازل شده است که مشرکین به ظاهر پیروز شدند، خطاب به مسلمین می گفتند:" جاوید باد هُبل، پس کو خدای شما؟ چرا یاری تان نکرد؟ چرا فرشته ها را نفرستاد؟ دیدید ما پیروز شدیم."

بعد این آیه نازل شد که کافران این چنین فکر نکنند که اگر به آن ها مهلت می دهیم آن ها را دوست داریم و خیر آن ها را می خواهیم.

" إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُواْ إِثْمًا وَلَهْمُ عَذَابٌ مُّهِینٌ ..."

حضرت زینب سلام الله علیها در مقابل یزید فرمود: "خدا این فرصت و آزادی را به تو داد تا پشتت از بار گناه سنگین گردد، عذاب دردناکی در انتظار توست."

یعنی حضرت زینب(س) با استناد به این آیه ی قرآن جواب یزید را می دهد که فکر نکنی خدا تو را دوست دارد، به تو و امثال تو مهلت می دهد تا گناهان تان بیشتر شود (اگر مهلت می دهد بخاطر این است که حجت بر شما تمام شود).

البته ذکر این نکته ضروری است که خداوند نمی خواهد کسی گناهانش افزایش پیدا کند، اینها کسانی نیستند که در مسیر اصلاح قرار گیرند.

 انسان های گناهکار دو دسته اند:

الف) انسان هایی که در مسیر نیستند اما امید به خیر و امید به هدایت در آن ها می باشد؛ خداوند در زندگی آن ها موعظه ای قرار می دهد تا به خود آیند و در مسیر صراط مستقیم قرار گیرند، مثل زهیربن قین که در ابتدا طرفدار امام نبود اما وقتی امام حسین(ع) پیک فرستاد و او را نصیحت کرد در مسیر آمد و هدایت شد.

ب) اما دسته ای دیگر هستند که امید اصلاح و هدایت در آن ها نیست، فرعون اصلاح شدنی نیست. ابوسفیان و معاویه اصلاح شدنی نیستند. این افراد با ظلم و جنایات متعدد گناهان خود را افزایش می دهند.


خطبه دوم:

حجت الاسلام والمسلمین شاهچراغ امام جمعه بخش ارد در ابتدای خطبه دوم ضمن توصیه به تقوا و پرهیزکاری به بیان مسائل داخلی و بین المللی پرداخت.

1. فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان:

در این دیدار رهبری عظیم الشأن اصول و راهکارهای سیاست خارجی انقلابی را تبیین فرمودند.

- آمریکا تا خوی و خصلت درندگی، سلطه و استکباری دارد شیطان بزرگ است و منشأ و سرچشمه ی فتنه ها و ناامنی هاست.

- راهبرد آمریکا در منطقه و ایران، نفوذ و ایجاد اختلاف و گسترش ناامنی هاست که باید با آن مقابله کرد.

- پیام روشن 13 آبان با توجه به شرایط امروز جهان و منطقه و ایران، این است که آمریکا اگر از منطقه و کشورهای اسلامی خارج شود و در امور داخلی آن ها مداخله نکند و طمع نفوذ در ایران و کشورهای منطقه را نداشته باشد، قطعاً همه جای منطقه امن خواهد شد.

- در طول این سالیان آمریکا در کدام کشور منطقه به بهانه ی کنترل ناامنی وارد شده و در نتیجه امنیت را به ارمغان آورده است؟ در افغانستان به بهانه ی مبارزه با القاعده وارد شدند اما نه تنها کشور افغانستان امن نشده است بلکه ناامنی بیشتر شده است. یا در عراق اینگونه است، بعد از حضور آمریکا در عراق چقدر فعالیت های تروریستی افزایش پیدا کرد؟

- یا در مسئله حمله به اردوگاه منافقین که سال ها این گروهک تروریستی علیه ملت ایران و حتی ملت عراق جنایت مرتکب شدند، این آمریکا و سازمان ملل است که صدای اعتراض آن ها بلند می شود و این حمله را محکوم می کنند در حالی که هزاران نفر در فاجعه منا کشته می شوند یا رژیم صهیونیستی به طور وسیع فلسطینی ها را به خاک و خون می کشند و آن ها را به شهادت می رسانند اما صدای هیچ کس به عنوان اعتراض بلند نمی شود، این دوگانگی در سیاست های حقوق بشری آمریکاست.


2. چند مسئله ی داخلی بخش ارد:


مسئله بهداشت و درمان:

مسئله بهداشت و درمان بخش ارد می بایست ریشه ای حل شود والّا با یک بازدید مشکل حل نخواهد شد. باید اراده ی کافی برای حل مشکل وجود داشته باشد، متاسفانه مسئولین بهداشت و درمان شهرستان در این جهت کوتاهی می کنند و به وظایف ذاتی خودشان عمل نمی کنند.


خانه ی معلم:

گلایه از خیّرین محترم، با وجود اینکه خانه ی معلم توسط یکی از خیّرین منطقه در حال ساخت است، اما بخاطر یک مسئله ی کوچک، این پروژه ی مهم فعلا ناتمام و بلااستفاده می باشد، خوب است خیرین محترم عنایت ویژه ای داشته باشند تا هر چه سریع تر شاهد تکمیل پروژه باشیم و جهت استفاده در اختیار معلمان عزیز قرار گیرد.


وضعیت نابسامان پمپ بنزین:

 - چندین ماه ست که پمپ بنزین بسته است و در این زمینه خدمات رسانی نمی شود، چرا باید اینگونه باشد؟ این نشانه ی ضعف مدیریت است.

- باید به هر طریقی شده بنزین و نفت به دست مردم برسد. مکان های موقتی در نظر بگیرند تا وضعیت جایگاه روشن گردد.

- زمستان نزدیک است و مردم برای گرم کردن منازل خود نیاز به سوخت و نفت دارند؛ فلذا از الان هشدار می دهم اگر فصل سرما آمد و مشکلات آن برطرف نشود، مسئولیت تبعات منفی آن بر عهده ی مسئولین شهرستان است.

باید فرماندار محترم دستور پیگیری ویژه در این زمینه صادر نمایند.

نباید عده ای از صبر و حوصله و نجابت مردم سوء استفاده نمایند و نسبت به رفع مشکل تعلل بورزند.


 


نظرات  (۱)

با سلام محضر امام جمعه محترم ، اینطور که بنظر میرسد مسوولین شهرستان یا نمی خواهند مشکلات ارد را رفع نمایند یا نمیتوانند ، که در هر دو صورت دارند ظلم میکنند ، والا از مشکلات کاملا اطلاع دارند و گفتن دوباره و چند باره ... بقول شاعر ، گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من. آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی