اپلیکیشن آدینه اَرَد
برای android
اپلیکیشن khamenei.ir
برای android
اپلیکیشن khamenei.ir
برای iOS

آدینه | پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد

پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد
آدینه | پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد

حجة الاسلام والمسلمین سیدرضا شاهچراغ :: امام جمعه بخش ارد
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

پیام های کوتاه
آیه روز

حدیث منتخب
اوقات شرعی اَرَد
لوگوهای حمایتی
لینک دفتر مراجع تقلید و علماء عظام

متن خطبه 5 تیر 1394 + عکس

| جمعه, ۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۰۴ ب.ظ

شماره 144

بسم الله الرحمن الرحیم

نماز جمعه این هفته بخش ارد همچون هفته های گذشته در دومین هفته از ماه مبارک رمضان با حضور اقشار مختلف مردم مومن روزه دار به امامت حجة الاسلام والمسلمین شاهچراغ امام جمعه بخش ارد برگزار گردید.


خطبه اول:

حجة الاسلام والمسلمین شاهچراغ در ابتدای خطبه ضمن توصیه به تقوای الهی، به آیه 29 سوره انفال اشاره داشتند که 2 اثر از آثار تقوی را بیان می نماید: " یا ایها الذین آمنوا ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا و یکفّر عنکم سیئاتکم "

اولا نیروی تشخیص حق از باطل (بصیرت افزایی در سایه تقوی)

ثانیا گناهان گذشته را محو می کند چون تقوای الهی همراه با توبه و استغفار است.

امام جمعه در ادامه به "آسیب شناسی دینی" پرداخت. یکی از وظایف شخص مومن، شناخت آسیب ها و آفت هایی است که او را از ذایره دین خارج می کند.

امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند:" لکلِّ شیءٍ آفةٌ "

ایمان و اعتقادات دینی ما همچون مسائل روزمره ممکن است دچار آفت بشود و لازم است آفت دین داری و ایمان را بشناسیم تا بتوانیم با آنها مبارزه کنیم.

- در روایتی از امام کاظم(ع) نقل شده که می فرمایند: "همه دانش ها در 4 مسئله خلاصه و جمع شده است (خداشناسی، خودشناسی، وظیفه شناسی، آسیب شناسی)."

- مصادیق آسیب زا:

1. دینداری فصلی

دینداری باید در تمام ابعاد زندگی ما جریان داشته باشد. مجموعه اعتقادات، اخلاقیات و احکام در هر زمان و مکان که هستیم باید به آن پایبند باشیم.

انسان نمی تواند بین مسجد و پارک، داخل حرم و خارج حرم، جشن و عزا فرق بگذارد، اینکه در مجالس عروسی با این توجیه که یک شب است به همسایگان آزار و اذیت برسانیم، موسیقی لهو و لعب، انجام شود، با دینداری منافات دارد، به این می گویند دینداری عاریه ای و فصلی.

قرآن کریم از چنین دینداری در آیات متعدد گله دارد و آن را آسیب مهم می داند مثل سوره حج آیه 11 می فرماید:" و من النّاس مَن یَعبُدُ اللهَ علی حَرفٍ..." بعضی از مردم خدا را تنها به زبان می پرستند(اعتقاد قلبی نیست)

یعنی ایمان این افراد حاشیه ای و عاریه ای است که با تکان مختصری از مسیر خارج می شوند.

2. انحراف خواص (وابستگان به دین)

حساب خواص از عوام جداست، مردم دنباله رو خواص هستند، کسانی که مردم را به دین و دینداری دعوت می کنند اما خود پایبند به دین نیستند.

" أتأمرون النّاس بالبرّ و تَنسَونَ أنفُسَکُم..." (سوره بقره آیه 44)

- بسیاری از ضربه هایی که اسلام و دین از صدر اسلام تا امروز خورده است از ناحیه خواص بوده است.

ازجمله صلح امام حسن مجتبی(ع)، که یکی از عوامل صلح امام، خیانت خواص بوده است. عبیدالله بن عباس فرمانده لشکر امام حسن(ع) با هشت هزار نفر سرباز آماده جنگ با معاویه بودند اما با دریافت رشوه به سپاه معاویه پیوستند.



خطبه دوم:

حجة الاسلام والمسلمین شاهچراغ در ابتدای خطبه دوم ضمن توصیه به تقوا و پرهیزگاری به بیان مسائل داخلی و بین المللی پرداختند.

1. وفات حضرت خدیجه(س)

حضرت خدیجه اولین همسر پیامبر اکرم(ص) و اولین زنی ست که اسلام آورد، جایگاه ویژه ی حضرت خدیجه در اسلام بر هیچ کس پوشیده نیست.

شخصیتی که از تمام دارایی های مادی خود گذشت و در اختیار رسول اکرم(ص) قرار داد تا در جهت ترویج دین اسلام هزینه نماید.

2. میلاد امام حسن مجتبی(ع)

زندگی سیاسی آن حضرت الگویی برای جامعه اسلامی می باشد. به همین مناسبت این روز را روز اکرام و اطعام یتیمان نامگذاری نموده اند.

یکی از درس های ماه مبارک رمضان این است که با چشیدن گرسنگی و تشنگی به فکر محرومان و فقرا باشیم و سیره ی حضرات معصومین علیهم السلام نیز رسیدگی به فقرا و مستضعفان جامعه است، که بدون واسطه و مخفیانه انجام می دادند.

3. دیدار مقام معظم رهبری با مسئولین

بیانات بسیار مهم و ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مسئولان و مدیران ارشد نظام در ششمین روز از ماه مبارک رمضان، که در دو بخش صورت گرفت.

بخش اول در ارتباط با مسائل اقتصاد مقاومتی و چالش های پیش روی نظام اسلامی نکاتی را بیان فرمودند.

- نقش دولت و ملت در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی یک نقش مکمل می باشد، یعنی هم دولت و مدیران اجرایی کشور باید در عمل متعهد به اجرای سیاستها باشند و هم ملت باید نقش خود را در این زمینه ایفا نمایند بخصوص در بحث مصرف کالاهای داخلی و صرفه جویی (پرهیز از اسراف).

اما بخش دوم فرمایشات ایشان راجع به پرونده هسته ای بود.

- بحث هسته ای از جمله مسائلی است که یک وحدت ملی حول محور آن شکل گرفته است که همگی اتفاق نظر دارند مبنی بر اینکه در این مذاکرات باید اگر هم توافقی قرار هست حاصل شود، یک توافق خوب حاصل این مذاکرات باشد، توافقی که عزت، استقلال و منافع ملی ما را تأمین کند.

- بیان صریح خطوط قرمز، که در جلسات گذشته نیز به این نکات اشاره داشتند ازجمله لغو کامل تحریم ها در روز توافق.

- حمایت از تیم مذاکره کننده؛ در این جلسه تیم مذاکره کننده را انسان هایی غیور، شجاع، متدین و متعهد به منافع ملی خواندند.

4. سالگرد سوء قصد به مقام معظم رهبری و شهادت مظلومانه دکتر بهشتی و یارانش

بعد از پیروزی انقلاب، توطئه استکبار جهانی علیه نظام نوپا افزایش یافت. یکی از این توطئه ها تجهیز و تقویت گروهک ها و جریانات ضد انقلاب بود. نقشه ای را طراحی کردند که از طریق این گروهک ها اجرایی می شد و آن هم ترور شخصیت ها و رهبران انقلاب بود.

در 6 تیرماه سال 60 مقام معظم رهبری مورد سوء قصد قرار می گیرد که با عنایت حق تعالی حضرت آقا را برای ما نگه داشت و فردای آن روز یعنی 7 تیر در حزب جمهوری که شهید بهشتی و 72 تن از مسئولین ارشد نظام حضور داشتند به خاک و خون کشیدند.

روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد.

5. مسائل یمن

مردم مظلوم یمن سه ماه است که استقامت و پایداری می کنند، سه ماه از حملات ناجوانمردانه خادم الکفار به یمن می گذرد و این روزها با زبان روزه در ماه مبارک رمضان از تمام مقدسات و ارزش های دینی و ملی دفاع می کنند.

مثلث سعودی، اسرائیلی و امریکائی در بعد نظامی نتوانستند به اهداف خود برسند، خواستند در بعد سیاسی کارهایی انجام بدهند که آن هم با شکست مواجه شد.

- اسناد محرمانه تازه افشا شده چهره ی پلید خاندان سعودی را به خوبی نشان داده است.

6. ارتحال عالم ربانی حضرت حجة الاسلام و المسلمین نوربخش- امام جمعه لار

ارتحال عالم ربانی حضرت حجة الاسلام و المسلمین نوربخش امام جمعه فقید لارستان را به مردم شریف لارستان تسلیت عرض می کنم و امیدواریم خداوند متعال روح آن مرحوم را با اولیاء و اجداد طاهرینش محشور گرداند.


      

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی