اپلیکیشن آدینه اَرَد
برای android
اپلیکیشن khamenei.ir
برای android
اپلیکیشن khamenei.ir
برای iOS

آدینه | پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد

پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد
آدینه | پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد

حجة الاسلام والمسلمین سیدرضا شاهچراغ :: امام جمعه بخش ارد
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

پیام های کوتاه
آیه روز

حدیث منتخب
اوقات شرعی اَرَد
لوگوهای حمایتی
لینک دفتر مراجع تقلید و علماء عظام

متن خطبه 18 اردیبهشت 1394 + عکس

| جمعه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۰۳ ب.ظ

شماره 137

بسم الله الرحمن الرحیم

نماز جمعه این هفته ی بخش ارد همچون هفته های گذشته با حضور عموم مردم مؤمن و انقلابی ارد به امامت حجة الاسلام والمسلمین شاهچراغ امام جمعه بخش ارد برگزار گردید.

خطبه ی اول:

حجة الاسلام والمسلمین شاهچراغ در ابتدای خطبه اول ضمن توصیه به تقوا و پرهیزگاری، روایتی از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام بیان داشت.

" المُؤمن أخو المؤمنِ، عَینُهُ و دَلیلُهُ ، لا یَخونُهُ ، ولا یَظلِمُهُ، ولا یَغُشُّهُ، ولا یَعِدُهُ عِدَةً فیَخلِفَهُ "

- مومن برادر مومن است، دیده بان و راهنمای اوست.

- به او خیانت نمی کند.

- به او ستم نمی کند.

- به او وعده ای نمی دهد که بدان عمل نکند.

و ما بکوشیم این چنین صفتی برای یکدیگر داشته باشیم.

در ادامه راجع به مهدویت که از چند هفته قبل شروع شده بود این هفته نیز در ارتباط با غیبت امام زمان(عج)، علت و فوائد آن صحبت کنیم.

امام جمعه بخش ارد گفت: بحث غیبت و بصورت پنهانی زندگی کردن مسئله ای نیست که برای نخستین بار و تنها برای آخرین حجت خدا روی داده باشد. به علت اینکه ازگذشته تعدادی از پیامبران بزرگ الهی در زندگی غیبت داشته اند.

در کنار این مسئله(غیبت یک مسئله جدید نیست) غیبت یکی از سنت های الهی است که در زندگی پیامبران همچون حضرت نوح، ابراهیم، سلیمان، یوسف و... جریان داشته است. به همین دلیل در روایات، غیبت حضرت مهدی علیه السلام یکی از سنت های پیامبران دانسته شده است.

فلسفه غیبت:

سوالی که مطرح است این است که چرا امام و حجت خدا پسِ پرده غیبت قرار گرفته است؟

- چرا امامی که باید بین مردم حضور داشته باشد و آنان را هدایت و رهبری نماید غایب شده و در پنهانی زندگی می کند؟

در جواب باید گفت اولا بر اساس ایمان و اعتقاد به خداوند، همه ی کارها بر اساس حکمت و مصلحت صورت می گیرد؛ ثانیا با اراده و تدبیر خداوند انجام می گیرد که در بحث غیبت نیز این چنین بوده است.

اما بعضی از علت و فلسفه ی غیبت بدین شرح است:

1. امتحان و آزمایش مردم:

امتحان کردن مردم یکی از سنت های خداوند است. در مسئله ی غیبتِ امام یکی از حکمت ها و اسرار غیبت امتحان و آزمایش انسان بخصوص شیعیان است.(یکی از شدیدترین آزمایش ها برای شیعیان، امتحان به غیبت حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف است).

چون اصل غیبت بسیار طولانی می شود، بیشتر مردم در شک و تردید می افتند. در سختی ها و گرفتاری ها باعث می شود انسان در راه حفظ ایمان خود صبر و استقامت کمتری به خرج دهد.

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: "تَکُونُ لَهُ غَیبَةٌ وَ حَیرَةٌ تُضِلُّ فِیهاالامَم "

برای او غیبتی و برای امت حیرت(رشک) خواهد بود که بسیاری در آن دوران گمراه خواهند شد.

2. اتمام حجت:

با غیبت طولانی ولی خدا، همه ی گروه ها و افراد و نظام ها امکان حکومت بر مردم پیدا می کنند، ضعف و ناتوانی خود را در اداره ی جامعه و رفع مشکلات، گسترش عدالت بروز می دهند. این در حالی است که حکومت و ولایت بر مردم شایسته اولیای الهی بخصوص دوازده امام معصوم است.

امام صادق(ع) می فرمایند: "مایَکون هذاالامرحتی لا یَبقی صِنفٌ مِن الناس الا و قَد وَلُّوامن الناس، حتی لایَقُول قائلٌ: انا لَو ولینا لَعَدلَنا، ثم یقوم القائم بالحق و العدل"

"ظهور تحقق پیدا نمی کند تا اینکه گروهی نماند، مگر اینکه بر مردم حکومت کرده باشد تا کسی نگوید اگر ما حکومت داشتیم عدالت را در جامعه پیاده می کردیم، بعد ولی و قائم ما به حق و عدل قیام می کند."

3. تأدیب مردم:

یکی از حکمت ها و اسرار مهم غیبت امام، توجه بیشتر مردم به قدر و منزلت آن امام است، وقتی مردم قدر پیامبر و امام را نشناسند به وظایف خود در برابر امام خود پایبند نباشند، بر خداست که آن امام را برای مدتی از مردم جدا سازد، که البته این نشانگر خشم و غضب خداوند است.

خطبه ی دوم:

حجة الاسلام والمسلمین شاهچراغ در ابتدای خطبه دوم ضمن توصیه به تقوا و پرهیزگاری به بیان مسائل داخلی و بین المللی پرداختند.

1. شهادت حضرت موسی الکاظم(ع):

25 ماه رجب، شهادت هفتمین امام شیعیان است که در سن بیست سالگی منصب امامت را به دوش کشیدند.

یکی از القاب مهم امام، کاظم می باشد؛ یعنی فروبرنده ی خشم. ظلم و ستمی که خلفای عباسی با امام داشتند بسیار خشن بود، ولی آن حضرت در کنار تحمل این سختی ها صبر و استقامت نمودند، با بردباری با آنان رفتار داشتند.

2. اعتکاف:

بحمدلله مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور با استقبال جوانان به پایان رسید. در بخش ارد نیز با کیفیت خوبی برگزار گردید که جا دارد از همه ی دست اندرکاران و خیرین محترم تشکر و قدردانی نمایم.

3. فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان:

بیانات رهبری عظیم الشأن انقلاب اسلامی در دیدار با معلمان از جمله مسائل مهمی است که مورد توجه تحلیل گران قرار گرفت.

بخش اول سخنان ایشان به موضوع معلم و آموزش و پرورش اختصاص داشت، برخلاف دیدگاه بعضی از مسئولین که باید امور به غیردولتی سپرده شود و هزینه ی آموزش و پرورش زیاد است، اما معلم انقلاب، مقام معظم رهبری می فرماید: "هرچه برای این دستگاه هزینه کنیم، هزینه نیست و بلکه سرمایه گذاری است."

- مسئولین با حل مشکلات معیشت معلمان نباید بگذارند از جایگاه والای معلم سوء استفاده شود.

اما در بخش دوم سخنان ایشان در باب مسائل روز بخصوص مذاکرات هسته ای بود، فلذا در باب مذاکرات هسته ای چند نکته به عرض شما می رسانم:

الف) قدرت فوق العاده ی ایران:

امروز موقعیت استراتژیک، نفوذ معنوی نظام اسلامی در بین مردم منطقه چیزی نیست که بتوان انکار کرد. به برکت خون شهدا، تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب، این قدرت روز افزون برای نظام اسلامی بوجود آمده است.

ب) بی اعتمادی به آمریکا:

 آمریکا از ابتدای انقلاب حتی قبل از انقلاب، دخالت های بیجا در ایران داشته است و در خلاف جهت منافع ملت ایران اقداماتی را در طول این سالیان انجام داده است. لذا اعتماد ملت ایران به آمریکا مخدوش شده است. مردم ایران هیچ اعتمادی به آنان ندارند، باید رفتارهایی که موجب دشمنی با ملت ایران می شود پرهیز کند.

ج) مذاکرات هسته ای:

در عرف بین الملل وقتی بین دو طرف یا چند طرف مذاکراتی در حال انجام است نباید در حین مذاکرات از زبان تهدید و زور استفاده شود، این نشانه ی ضعف آمریکاست که قدرت منطق و استدلال در مذاکرات را ندارد.

مذاکرات در سایه ی تهدید چه معنایی می تواند داشته باشد؟ برای نظام اسلامی با این قدرت و عظمت، مذاکره در سایه ی تهدید و تحقیر قابل قبول نیست.

اعتمادسازی یک جاده ی دوطرفه است، آنها نیز باید اعتماد ملت ایران را جلب نمایند. (رفتارهای خصومت آمیز منافی مسیر اعتمادسازی است)

4. تحولات یمن:

این روزها شاهد جنایت علیه بشریت هستیم، جنایت علیه زنان و کودکان.

امروز روز جهانی صلیب سرخ است، یکی از سازمان های بی طرف در امر امداد رسانی، مرگتان باد با این ساز مان های حقوق بشری تان.

کشوری که می خواهد خودش برای خود تصمیم بگیرد می گویند نه، ما باید برای تو تصمیم بگیریم، ما باید بگوئیم چه کسی بر کشورتان حکمرانی کند.

آل سعود جنایت کار که ادعای مسلمانی دارد، ادعای خادمی حرمین شریفین را یدک می کشد، اجدادتان در قبل از اسلام در زمان جاهلیت ماه رجب را ماه حرام می دانستند، حتی ارثی از اجداد وحشی خود نبرده اند.

امروز جبهه ی مقاومت انقلاب اسلامی و محور مقاومت در منطقه(عراق، سوریه، لبنان، یمن) در حال پیشرفت است، بالعکس، جبهه ی استعمار و نظام سلطه در حال شکست می باشد.

چشم انداز یمن روشن است، آنان تاکنون به اهداف خود نرسیده اند. امروز ملت یمن مقتدرانه و صبورانه در حال مقاومت و ایستادگی هستند. به یاری خداوند شکست حتمی با آل سعود و حامیان آنها و پیروزی با مردم مسلمان یمن خواهد بود.




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی