اپلیکیشن آدینه اَرَد
برای android
اپلیکیشن khamenei.ir
برای android
اپلیکیشن khamenei.ir
برای iOS

آدینه | پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد

پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد
آدینه | پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد

حجة الاسلام والمسلمین سیدرضا شاهچراغ :: امام جمعه بخش ارد
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

پیام های کوتاه
آیه روز

حدیث منتخب
اوقات شرعی اَرَد
لوگوهای حمایتی
لینک دفتر مراجع تقلید و علماء عظام

متن خطبه 29 اسفند 1393 + عکس

| جمعه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۳، ۰۸:۳۵ ب.ظ

شماره 130

بسم الله الرحمن الرحیم

نمازجمعه این هفته بخش ارد در آخرین روز سال 1393 و آخرین جمعۀ سال با حضور اقشار مختلف مردم و خانوادۀ معظم شهدا به امامت حجة الاسلام و المسلمین شاهچراغ امام جمعه بخش ارد برگزار گردید.


خطبه ی اول:

حجة الاسلام والمسلمین شاهچراغ امام جمعۀ ارد در ابتدای خطبه ی اول با عنایت به ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با روایتی از آن حضرت شروع نمودند.

زنی به محضر آن حضرت رسید سوال کرد: همسرم می گوید آیا من از شیعیان و پیروان واقعی شما هستم؟ حضرت زهرا(س) فرمودند: "إنْ کُنْتَ تَعْمَلُ بِما أمَرْناکَ وَ تَنْتَهی عَمّا زَجَرْناکَ عَنْهُ، قَأنْتَ مِنْ شیعَتِنا، وَ إلاّ فَلا "


اگر آنچه را که ما ـ اهل بیت عصمت و طهارت ـ دستور داده ایم عمل کنی و از آنچه نهی کرده ایم خودداری نمائی، تو از شیعیان ما هستی وگرنه، خیر.

امام جمعه در ادامه گفت: حضرت زهرا(س) ریحانه ی نبی مکرم اسلام(ص)، همسر علی(ع) و مادر امامان معصوم علیهم السلام است که نقش زیادی در پیشبرد مسیر اسلام و تشیع بر عهده داشت.

حضرت فاطمه زهرا(س) نخستین شهیده ی راه ولایت است. او وظیفه داشت که حق را بر ملا سازد و مظلومیت حضرت علی(ع) را آشکار کند.

شاهچراغ بیان کرد: اگر مبارزات سیاسی حضرت فاطمه(س) در دفاع از حریم ولایت و امامت نبود جریان امامت در همان سقیفه بنی ساعده خاتمه می یافت، اما خداوند اراده کرده بود که ریحانه ی نبی(ص) و همسرعلی(ع) بار سنگین مبارزات سیاسی را در مدت کوتاهی به دوش بکشد و جامعۀ خفته را بیدار کند.


حضرت زهرا(س) برای همه ی انسان ها در طول تاریخ می تواند اسوه و الگو باشند، چه اینکه سیره ی حضرت زهرا(س) جلوۀ دیگری از سیره ی حضرت رسول اکرم(ص) است، یعنی اسوه بودن فاطمه(س) تکمیل کننده ی اسوه بودن شایسته ترین اسوه ی حسنه است.

فلذا آن حضرت در تمام زمینه ها و لحظات زندگی ایشان از نماز و عبادت و معنویت گرفته تا صبر و استقامت آن حضرت، وفا داری، ولایت پذیری، ایثار و از خود گذشتگی، پاکدامنی، حفظ حجاب و عفاف، پرهیز از تجمل گرایی و ساده زیستی در زندگی، می تواند برای مسلمان و غیر مسلمان، مرد و زن اسوه و الگو باشد. به عنوان مثال:

1. در بعد معنوی:

زندگی آن حضرت سراسر نور و پر از معنویت بود. عاشق عبادت بودند تا جایی که امام محمد باقر(ع) در شأن آن حضرت فرمودند: " کَانَتْ تَقُومُ حَتَّى تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا " ( آنقدر نماز می خواندند، عبادت می کردند که دو پای مبارکشان ورم می کرد.)

2. در بعد پرهیز از تجمل گرایی (ساده زیستی):

ساده زیستی آن حضرت از نظر امکانات ظاهری در حداقل امکانات و در پائین ترین درجه قرار داشت.

و البته ساده زیستی زندگی حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) از روی اجبار یا تنگدستی نبود، بلکه حضرت فدک را داشتند و ثروت فدک را صرف فقرا می کردند.

ساده زیستی حضرت زهرا(س) در مراسم ازدواج، در نوع و مقدار جهیزیه، زندگی روزمره از خوراک و پوشاک و مسکن قابل مشاهده است.

اگرچه ما نمی توانیم همچون حضرت زندگی کنیم، اما باید در مسیر ایشان باشیم. اعمال ما رنگ و بویی از اعمال آن حضرت داشته باشد.

ان شاء الله زندگی ما به خصوص شیعیان و مومنان برگرفته از معارف اهل بیت علیهم السلام و زندگی امامان معصوم باشد.


خطبه دوم:

حجة الاسلام والمسلمین شاهچراغ در ابتدای خطبه ی دوم ضمن توصیه به تقوا و پرهیزگاری و اجتناب از محارم الهی و عمل به واجبات و دستورات خداوند، نکاتی را با توجه به مناسبت ها و مسائل داخلی و بین المللی بیان داشتند.

1. تقدیر و تشکر:

با توجه به برگزاری بسیار خوب یادواره ی شهدای بخش ارد در هفته ی گذشته، از همه ی کسانی که در برپایی این مراسم نقش آفرینی کردند تشکر و قدردانی می نمائیم.

2. مصادف بودن ایام فاطمیه با روزهای اول سال 1394 :

مردم ایران همانطور که در گذشته در مناسبت های مختلف مراعات نموده اند امسال نیز با توجه به ایام شهادت حضرت زهرا(س) در ابتدای سال قطعاً حرمت ایام فاطمیه را حفظ می کنند. فلذا بهار فاطمی که روزهای آغازین سال 94 رنگ و بوی فاطمی دارد فرصتی بدانیم برای نو شدن دلها، همانطور که اول سال ظاهر خودمان را نو می کنیم، باطن خودمان را نیز نو کنیم. حول حالنا إلی أحسن الحال یعنی تغییرات روحی و تحول درونی.

بنابراین آماده شویم برای عرض ارادت به ساحت مقدس صدیقه ی طاهره علیهاسلام و با استعانت و توسل به آن حضرت این سال را سال موفقیت برای مردم عزیزمان و خانواده ها بدانیم.


3. راهبردهای اساسی مقام معظم رهبری در سال 1393 :

در سال 93 که امروز روز آخر و ساعات پایانی آن را سپری می کنیم خوب است مروری بر بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در طول سال 93 داشته باشیم، که به حق می توان سیاست های کلان و راهبردهای اساسی نظام اسلامی را از این بیانات فهمید و در جهت اجرایی کردن و عمل نمودن به آن، همه ی ما به خصوص مسئولین محترم تلاش نمایند تا این نکاتی که معلم انقلاب و رهبری عظیم الشأن به ما آموخته است در جهت اقتدار و عزت نظام اسلامی و مردم مومن عملی گردد.

4. اعتبارات بخش ارد در سال 1393 :

در پایان حجة الاسلام و المسلمین شاهچراغ امام جمعه ی بخش ارد، با نگاهی گذرا به عملکرد مسئولین و اعتبارات تخصیص داده شده به بخش ارد در سال 93 نکاتی بیان کرد و از همه ی مسئولین که در این راه زحمت کشیده اند تشکر و قدردانی نمود.


     





نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی