اپلیکیشن آدینه اَرَد
برای android
اپلیکیشن khamenei.ir
برای android
اپلیکیشن khamenei.ir
برای iOS

آدینه | پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد

پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد
آدینه | پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد

حجة الاسلام والمسلمین سیدرضا شاهچراغ :: امام جمعه بخش ارد
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

پیام های کوتاه
آیه روز

حدیث منتخب
اوقات شرعی اَرَد
لوگوهای حمایتی
لینک دفتر مراجع تقلید و علماء عظام

شیخ علی سلمان کیست؟

| يكشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۲۵ ق.ظ

شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین بزرگترین تشکل های سیاسی مخالف در این کشور، عالم دینی بحرینی و یکی از برجسته ترین رهبران مخالفان کشور به شمار می رود. وی در سال ۱۹۶۵ در یکی از روستاهای واقع در منطقه «بلاد القدیم» متولد شد، در سال ۱۹۸۴ برای تحصیل در رشته ریاضیات به دانشگاه الملک فیصل در شهر دمام عربستان رفت اما پس از گذشت سه سال به منظور گذراندن دروس حوزوی در قم به ایران آمد.

علی سلمان پس از بازگشت از شهر قم در سال ۱۹۹۳ به جای عیسی احمد قاسم که به منظور تکمیل تحصیلات حوزوی به قم سفر کرده بود امامت جمعه مسجد امام صادق در منطقه الدراز را بر عهده گرفت. پس از بازگشت عیسی احمد قاسم از ایران و با آغاز فضای باز سیاسی در بحرین، علی سلمان به عنوان امام جمعه مسجد الصادق (ع) در منطقه القفول واقع در منامه انتخاب شد. در سال ۱۹۹۲ میلادی شیخ علی سلمان به همراه ۲۸۰ تن از شخصیت های بحرینی طوماری را به عیسی بن سلمان آل خلیفه، پدر پادشاه کنونی بحرین ارائه کردند و در آن از وی خواستند تا دستور برگزاری انتخابات پارلمانی را صادر کند. امری که پادشاه بحرین با آن مخالفت کرد. شیخ علی سلمان در جریان برگزاری انتفاضه های مردمی در سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۴ بارها بازداشت شد و سرانجام در پایان سال ۱۹۹۴ میلادی به امارات تبعید شد.

این مطالبات شامل بازگرداندن دموکراسی به کشور از طریق برگزاری انتخابات پارلمانی بود که از سال 1975 به طور غیر قانونی منحل شده بود و از چهار بند اساسی تشکیل می شد.[>]

1- آزادی تمامی زندانیان سیاسی و بازگشت تبعید شدگان به کشور

2- اعطای حقوق مدنی و سیاسی به زنان

3- تضمین برقرای عدالت برای تمامی شهروندان

4- اجرای اصلاحات اقتصادی

پس از ارائه طرح منشور ملی در بحرین، شیخ علی سلمان در سال ۲۰۰۱ میلادی به کشورش بازگشت تا به عنوان دبیر کل جمعیت الوفاق وارد روند سیاسی کشور شود. پس از تصمیم جمعیت اسلامی الوفاق برای مشارکت در روند سیاسی و انتخابات سال ۲۰۰۶ میلادی، شیخ علی سلمان به عنوان نماینده  مردم منامه وارد پارلمان بحرین شد. با آغاز خیزش مردمی در سال ۲۰۱۱ و سرکوب آن توسط نظام، جمعیت الوفاق کوشید مانع سرکوب شود اما پس از آنکه تلاش هایش برای متوقف کردن کشتار غیر نظامیان به دست دستگاه های امنیتی و نظامی با شکست رو به رو شد، اعلام کرد که از پارلمان خارج می شود.

پس از این اتفاقات شیخ علی سلمان به عنوان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین، بزرگترین گروه شیعه مخالف دولت سخنان و خطبه های خود را در مسجد امام صادق در منطقه القفول ایراد  کرد. وی یکی از برجسته ترین رهبران مخالف بحرینی به شمار می رود. شیخ علی سلمان طی فعالیت های سیاسی خود توانست به طور مسالمت آمیز و به دور از هرگونه خشونت مخالفت  نسبت به اقدامات دولت را سازماندهی کند. شیخ علی سلمان پس از اینکه در کنگره سراسری جمعیت الوفاق برای چهار سال دیگر به دبیر کلی این جمعیت انتخاب شد، روز یکشنبه به مقر وزارت کشور فرا خوانده و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.


دادستانی کل بحرین اعلام کرد که دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین به مدت هفت روز تحت بازداشت موقت قرار می گیرد تا از وی بازجویی به عمل بیاید. به گزارش پایگاه خبری مرآه البحرین، دادستانی کل بحرین در صفحه خود در پایگاه اجتماعی توییتر نوشت که علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین (بزرگترین گروه شیعه مخالف این کشور) به مدت هفت روز تحت بازداشت موقت قرار می گیرد تا از وی بازجویی به عمل آید و بازجویی ها همچنان ادامه خواهد داشت.

پس از آنکه جمعیت الوفاق بحرین بار دیگر علی سلمان را در سمت دبیرکلی این جمعیت به مدت چهار سال ابقا کرد، علی سلمان به وزارت کشور احضار و در آنجا بازداشت شد که بازداشت وی با موجی از اعتراضات داخلی و خارجی مواجه شد. الوفاق در واکنش به تمدید بازداشت “علی سلمان” آن را نشانگر “عجز سیاسی” رژیم آل خلیفه دانست. به گزارش “صوت المنامه”، این جمعیت با صدور بیانیه ای اعلام کرد: تنها راه حل برون رفت از بحران کنونی بحرین، روی کار آمدن دولتی برآمده از آرای ملت است.

به دنبال بازداشت دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین دفتر سازمان ملل در ژنو نیز از بازداشت وی ابراز نگرانی کرد. اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای تاکید کرده است که بازداشت شیخ علی سلمان اوضاع سیاسی و امنیتی بحرین را به خطر می اندازد.

همچنین وزارت خارجه آمریکا نگرانی خود را نسبت به بازداشت شیخ علی سلمان ابراز و تاکید کرد که واشنگتن این موضوع را از نزدیک دنبال و برای کسب اطلاعات بیشتر تلاش خواهد کرد. دادستانی بحرین مدعی تلاش شیخ علی سلمان برای سرنگونی رژیم آل خلیفه شده است. جمعیت الوفاق بحرین اتهامات وارده به شیخ علی سلمان را ساختگی خواند.

به گزارش العهد روز گذشته نظامیان رژیم آل خلیفه مقر جمعیت «الوفاق» بحرین را محاصره کردند. همچنین «مرآه البحرین»، دیروز از تظاهرات گسترده در زادگاه شیخ سلمان خبر داد. نیروهای آل خلیفه در واکنشی با استفاده از نارنجک های حاوی گازهای سمی به تظاهرکنندگان در منطقه البلاد القدیم حمله کردند.

مردم بحرین در پاسخ به دعوت مخالفان برای برگزاری تظاهرات در اعتراض به بازداشت شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق و همچنین اعلام همبستگی با سایر زندانیان عازم منطقه البلاد القدیم منامه شدند. ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه در فراخوانی از مردم این کشور دعوت کرد که برای اعلام همبستگی با همه فعالان و شخصیت های بازداشت شده به ویژه شیخ علی سلمان در این تظاهرات شرکت کنند.


منبع: ظهور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی