اپلیکیشن آدینه اَرَد
برای android
اپلیکیشن khamenei.ir
برای android
اپلیکیشن khamenei.ir
برای iOS

آدینه | پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد

پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد
آدینه | پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد

حجة الاسلام والمسلمین سیدرضا شاهچراغ :: امام جمعه بخش ارد
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

پیام های کوتاه
آیه روز

حدیث منتخب
اوقات شرعی اَرَد
لوگوهای حمایتی
لینک دفتر مراجع تقلید و علماء عظام

متن خطبه 14 آذر 93 + عکس

| جمعه, ۱۴ آذر ۱۳۹۳، ۰۷:۳۸ ب.ظ

شماره 115

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول:

شرح حدیث معراج (قسمت 7)

حجة الاسلام والمسلمین شاهچراغ امام جمعه محترم بخش ارد در ابتدا روایتی از امیرالمؤمنین علی(ع) در ارتباط با علامات اهل تقوا بیان نمود. ایشان در توضیح این روایت گفت: "راستگویی، ادای امانت و وفای به عهد از جمله علاماتی است که برای اهل تقوی ذکر گردیده است."

در ادامه به شرح حدیث معراج پرداختند: 



[ادامه قسمت 6 حدیث معراج مبنی بر لزوم دوستی و محبت به فقرا و مستمندان]

در جلسه گذشته ویژگی فقرایی که محبت به آنها محبت به خداست بیان گردید. خداوند متعال در ادامه خطاب به حضرت رسول (ص) می فرماید: دوستی من یعنی دوستی فقرا، پس با آنها همنشین و هم مجلس باش. از طرف دیگر از ثروتمندان و همنشینی با آنها دوری کن.

سؤالی که مطرح می گردد این است که "چرا خداوند این قدر روی محبت به فقرا تکیه دارد؟" با اینکه مسلماً در بین فقرا انسانهای ناشایست پیدا می شود و نیز در بین ثروتمندان انسانهای پاک و شایسته یافت می شود.


جواب: محبت به هر فقیری چنین امتیازی ندارد، نشستن با هر فقیری توصیه نشده است.

چنانکه در پاسخ خداوند به پیامبر گرامی اسلام(ص) آمده است: محبت به فقیرانی محبت به خداست که آن ویژگی ها را داشته باشند؛ روشن است که اگر یک شخص غنی و ثروتمندی آن ویژگی های عالی را داشته باشد اگر در حال نعمت زیاد سرمست پول و مال خود نشد، پول و ثروت خودش را در مسیر رضای خدا خرج کرد، این توصیه و همنشینی شامل این اشخاص هم خواهد شد. بنابراین ملاک خوبی و بدی و نزدیک و دور بودن از خدا، داشتن و نداشتن آن ویژگی هاست که برای فقیران خداجو ذکر گردید.

از طرف دیگر خود ثروتمندان بیشتر در معرض فساد و انحراف قرار می گیرند و تکبر و غرور می ورزند. ولی فقیر این چنین در معرض انحراف و کبر نیست. فلذا می توان گفت اکثر انسانهای خوب و شایسته در بین فقرا هستند به همین خاطر خداوند فرمود فقرا را دوست بدار.

(اکثر شهدای انقلاب اسلامی از خانواده های فقیر و متوسط جامعه هستند)

-سیره ی حضرت رسول(ص) با همه مردم - چه فقیر و چه ثروتمند - یکسان و بدون تبعیض بود.

"کان رسول الله یُصافِحُ الغنیّ و الفقیر " یعنی رسول گرامی اسلام(ص) به مستضعف و ثروتمند دست می دادند.

-معمولاً بزرگان برای خرید به بازار نمی روند امّا اینکه شخصیت منحصر به فردی چون رسول خدا(ص) شخصاً جهت تهیه احتیاجات اولیه زندگی خود به بازار بروند نهایت تواضع و فروتنی و ساده زیستی حضرت را نشان می دهد.

 

خطبه دوم :

1-در آستانه اربعین سرور و سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام قرار داریم. اربعین حسینی فرصتی بسیار ارزشمند و فوق العاده تاثیر گذار جهت بازتوجه به یک حقیقت بزرگ یعنی  آرمان ها و آموزه های امام حسین علیه السلام، ترویج فرهنگ عاشورا و نهادینه سازی آن در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی است.

زیارت اربعین از زیارت هایی است که بسیار سفارش شده است.

2-دیدار مقام معظم رهبری با فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش به مناسبت روز نیروی دریایی :

امروز به لطف خداوند متعال، سیاست های صحیح و مدبرانه فرماندهی معظم کل قوا و تلاش نیروی دریایی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز فعالیت های بسیار اثرگذار در عرصه نیروی دریایی صورت گرفته است. ایشان به نیروهای مسلح توصیه داشتند بدون در نظر گرفتن محاسبات سیاسی آمادگی های خود را دائماً افزایش دهند.

3-روز دانشجو :

16 آذر هر سال به عنوان روز دانشجو گرامی داشته می شود. همان طور که در 16 آذر سال 1332 تعدادی از دانشجویان به وظیفه ملی و اسلامی خود در جهت مبارزه با استکبار عمل نمودند و برای همیشه در تاریخ ماندگار شدند، آنها برای دانشجویان نسل انقلاب (در تسخیر لانه جاسوسی، در هشت سال دفاع مقدس و در اردوهای جهادی) الگو شدند.

یک دانشجو در طراز انقلاب اسلامی مدّنظر رهبری عظیم الشأن باید شاخصه ها و ویژگی هایی از جمله ولایت پذیری، بصیرت و شناخت دشمن را داشته باشد.

این روز را به دانشجویان بخش ارد تبریک می گوییم.

4-تشکیل شورای انقلاب فرهنگی :

-با توجه به اینکه حضرت امام(ره) و همچنین مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به مسئله فرهنگ داشته اند به همین علت برای شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه ویژه ای قائل هستند.

مسئله فرهنگی مسئله اول و آخر یک کشور است و همه چیز مترتب برآن است.

ایشان واقعاً نسبت به مسئله فرهنگ دغدغه دارند و نگرانی خود را در مقاطع مختلف به صراحت بیان فرمودند.

آنچه که امروز دغدغه بنده نسبت به مسائل فرهنگی بخش ارد است نیازمند یک تلاش دسته جمعی است و دعوت میکنم از همه افراد و شخصیت هایی که دارای جایگاه و موقعیتی هستند کمک کنند این خدشه ای که نسبت به اعتقادات جوانان از یک طرف و بی اعتمادی عمومی از طرف دیگر به وجود آمده است در جهت بر طرف کردن و رفع آن تلاش کنیم که در روز قیامت قطعاً مسئول خواهید بود

5-روز جهانی حقوق بشر:

در سال 1948 اعلامیه حقوق بشر در سازمان ملل متحد به تصویب رسید تا مسیری باشد برای تأمین حقوق اولیه انسانها در همه جوامع. اما متأسفانه این شعار زیبا مورد سوءِ استفاده ابرقدرتها قرار گرفته است.

-در غزه کودکان و زنان را وحشیانه از بین می برند، در افغانستان به بهانه مبارزه با القاعده تمام مردم را مورد هدف قرار می دهند، فرعون مصر را با آن همه جنایت تبرئه می کنند، درخود امریکا در شهر فرگوسن پلیس چه رفتاری با تظاهر کنندگان دارد؟! اینها ناقض حقوق بشر هستند اما جمهوری اسلامی ایران را به نقض حقوق بشر متهم می کنند.

- سازمانهای حقوق بشری که می بایست مدافع حقوق مردم بی گناه باشند حافظ و نگهبان ظالمان و جنایت کاران شده اند.

6- شهادت آیت الله دستغیب بهانه ای است برای مرور زندگی این عالم وارسته که ویژگی هایی همچون: بزرگ منشی، سازه زیستی، ارادت به اهل بیت، دوری از هر گونه تجملات، اخلاق حسنه، باعث شد از دیگران متمایز بوده باشد.

7- با توجه به اینکه بعضی افراد در بخش ارد از ماهها قبل یارانه آنها قطع شده است بسیاری از آنها از طبقه محروم جامعه هستند، فلذا از مسئولین محترم استان تقاضا داریم در جهت رفع مشکل این عزیزان اقدامات جدی انجام دهند.

8- به جناب آقای درستکار فرمانده جدید ناحیه بسیج شهرستان گراش که به تازگی منصوب شده اند تبریک می گوئیم و امیدواریم با تعامل سازنده شاهد رشد و شکوفایی روزافزون فعالیت های بسیج باشیم.


   

 

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی