اپلیکیشن آدینه اَرَد
برای android
اپلیکیشن khamenei.ir
برای android
اپلیکیشن khamenei.ir
برای iOS

آدینه | پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد

پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد
آدینه | پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اَرَد

حجة الاسلام والمسلمین سیدرضا شاهچراغ :: امام جمعه بخش ارد
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

پیام های کوتاه
آیه روز

حدیث منتخب
اوقات شرعی اَرَد
لوگوهای حمایتی
لینک دفتر مراجع تقلید و علماء عظام

معراج پیامبر اعظم(ص) در چه زمانی واقع گردید؟

| پنجشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۰۳ ق.ظ

معراج یعنی سیر در عوالم هستی و برخورد با اسرار، و اطلاع و احاطه کامل بر حقایق عوالم امکانیه. گاه معراج فقط در بعد روحانی واقع می­ شود، اینگونه از معراج ها منحصر به پیامبر نیست و برای انسان­های پاک طینت و سایر انبیاء الهی هم واقع شده است اما معراجی که برای پیامبر اسلام به قدرت خداوند در مکه اتفاق افتاد به دلالت آیات مبارکه اسری و سوره مبارکه نجم، از نوع جسمانی بودهاز اینرو در آن زمان مورد انکار و مخالفت مشرکان قریش قرار گرفت.
درباره زمان این معراج اختلافاتی میان مورخان وجود دارد. برخی در سه سال قبل از هجرت وقوع معراج را گزارش نموده‌اند و برخی آن را در حوادث یکسال قبل از هجرت[1] گزارش کرده­اند. زهری پنج سال پس از بعثت[2]، و یعقوبی پیش از مرگ ابوطالب را زمان معراج دانسته؛[3] براساس روایتی از امام امیرالمؤمنین علی ـ علیه السلام ـ  سال سوم بعثت تعیین شده است.[4]
استاد سبحانی براساس استناد به قول ابن هشام و ابن اسحاق سال دهم بعثت را قطعی دانسته است؛[5] اما برخی از مورخان 18 ماه[6] و برخی 16 ماه پیش از هجرت[7] دانسته اند.
مرحوم شیخ عباس قمی وقوع معراج را در شب هفدهم ماه رمضان یا بیست و یکم ماه رمضان 6 ماه پیش از هجرت و یا در ماه ربیع‌الاول دو سال بعد از بعثت دانسته است.[8]
هاشم معروف الحسینی می‌نویسد: معراج نبوی شب شنبه 17 ماه رمضان سال 13 بعثت واقع شده اگر چه اختلاف زیادی در کیفیت وقوع و تاریخ آن بین مسلمین وجود دارد.[9] درنتیجه باید گفت که معراج در سال های آخر از دوره مکی واقع شده است .
در مسئله معراج نبوی آن چه بسیار مهم است، اعتقاد به معراج است چنان که امام صادق ـ علیه السلام ـ  منکر معراج را از شیعه نمی داند و امام رضا ـ علیه السلام ـ منکران معراج را انکار کنندگان پیامبر دانسته­ است[10]و اما بحث از زمان وقوع آن بحثی صرفا تاریخی است که اختلاف نظر در آن به اعتقاد در اصل حادثه خللی ایجاد نمی کند.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. فروغ ابدیت، جعفر سبحانی.
2. رجعت و معراج، سید ابوالحسن رفیعی فرونیی.
3. المیزان، علامه طباطبائی، ج13.
4. تاریخ یعقوبی، یعقوبی.

پی نوشت ها:
[1]  . ابن اثیر الکامل، بیروت، دار صادر، 1399، ج2، ص51.
[2]  . مسلم، صحیح، ج 2، ص 209.
[3]  . یعقوبی، تاریخ، ج 2، ص 26.
[4]  . مجلسی، پیشین، ج 18، و آملی، جعفر مرتضی، الصحیح من السیره، ج 1، ص 271، و المیزان، ج 13، ص 31.
[5]  . سبحانی، فروغ ابدیت، ج 1، ص 384 - 385.
[6]  . سیرة الحلبیه ج 1، ص 278.
[7]  . ر.ک: ادیب بهروز، محسن، معراج از دیدگاه قرآن و روایات، تهران، سازمان تبلیغات، چ اول، 74، ص 64.
[8]  . قمی، عباس، منتهی الآمال، قم، هجرت، چ دوم، 1409، ج 1، ص 109.
[9]  . هاشم معروف الحسینی، سیرة المصطفی ، بیروت، دارالقلم، چ سوم، 1981م، ص 237.
[10] . علامه مجلسی، بحارالانوار، ‌بیروت، دارالوفاء، چاپ دوم، 1403، ص312.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی